E-pazarlama, yeni bir pazarlama stratejisi olarak işletmelere yeni fırsatlar yaratmakta, onların daha az maliyetle daha fazla müşteriye ulaşmalarını sağlamaktadır. Yalnız, öncelikle işletme içinde gerekli altyapıyı oluşturmak gerekmektedir.

1.E-PAZARLAMA NEDİR?
E-Pazarlama , müşterilere veya potansiyel müşterilere ulaşarak onlara şirket,marka ,ürün ve servisler hakkında bilgi vermek için internet üzerinden yapılan aktivitedir. Bu ayrıca müşterilerin veya potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarını daha iyi anlamak ve ona göre geleceğe yönelik kararlar alabilmeyi de kapsar.Bu bağlamda yeni ekonomide hedef müşteri kitlesi internet kullanıcılarıdır.

1.1.E-Pazarlamanın sağlamış olduğu faydalar:

a. Gelişen gelir: E-pazarlama size web tabanlı ürün ve hizmetleri de kapsayacak şekilde gelir akışını ayırdetme imkanı sağlar. Bu yeni gelir kaynakları online sayfalarınızdaki reklamların gelirlerinden yeni ortaklıklardan gelecek ek gelirlere kadar uzanabilir.

b. Genişleyen pazarlar: E-pazarlama yeni mağazalar ya da kampanyalar gibi geleneksel alternatiflerine göre çok daha küçük maliyetle yeni pazarlara ürün ve hizmetlerinizi satmanızı ve adınız ve markanızın ününü artırmanızı sağlar.

c. Müşteri bilgilerine erişim: E-pazarlama size müşterilerinizin alışveriş alışkanlıkları hakkında önemli bilgi sağlar. Siz bu veriyi müşterileriniz ile sağlam bağlar ve ilişkiler kurmak için kullanır ve rekabet için gerekli anahtar bir avantaj sağlarsınız.

d. Maliyet azalması: E-pazarlama sizin satış çabalarınızı arttırıp firmanız içindeki bölümler arası bilgi akışını düzenler. Bu fonksiyonellik sizin satış temsilcilerinizin ve destek personelinizin verimini arttırmanıza yol açar.

E-pazarlama, yeni bir pazarlama stratejisi olarak işletmelere yeni fırsatlar yaratmakta, onların daha az maliyetle daha fazla müşteriye ulaşmalarını sağlamaktadır. Yalnız, öncelikle işletme içinde gerekli altyapıyı oluşturmak gerekmektedir. Bu amaçla dört temel alana yatırım yapılması gerekmektedir.

-Donanım Yatırımı:
E-pazarlamaya geçerken satın alınması gereken ilk yatırım malı donanımlardır. Yani, sunucular, yönlendiriciler ve PC'ler.

-İnternet Yatırımı:
İnternet’e erişim için en uygun network hizmet sunucusu ve internet servis sağlayıcısı bulunması gerekmektedir.

-Yazılım Yatırımı:
Ofise kurulmuş bulunan bilgisayara mutlaka gerekli yazılımlar, yani elektronik ticaret yazılımları kopyalanması gerekmektedir.

-Elektronik Ödeme Hizmetleri Yatırımı:
İnternet’te satılmış olan ürünün bedeli nasıl tahsil edilecek? Bunu için genel çözüm , kredi kartı sistemine dayanmaktadır. Bu nedenle bir bankayla anlaşma yapılması şarttır.

Bu yatırımlar sadece altyapının oluşturulması için gereken yatırımlardır. Bir işletmenin e-pazarlama faaliyetlerini kendi bünyesinde gerçekleştirebilmesi için, işletmenin fiziki varlığı yani altyapısı ile çalışanlarının elektronik pazarlamaya hazır olması gerekmektedir.

Özetle , işletmede çalışanların etkin bir şekilde e-pazarlama faaliyetlerinde bulunabilmeleri için, yazılımları kullanmada yeterli bilgiye sahip olmaları şarttır.

E-pazarlama yapmanın bir web siteye sahip olmadan öte bir şey olduğu kuşkusuz ortadadır. Öncelikle çok kesin açık hedefler olması gerekmektedir. Hangi tür müşteriye hitap edildiği bilinmelidir. Modern bir pazarlama stratejisi olarak elektronik pazarlamada da en önemli nokta müşteridir. Tüm işlemler müşteri etrafında dönmektedir. Bu nedenle müşterinin isteklerine büyük önem verilmelidir. Müşterinin ihtiyaçlarını anlamaya çalışmalı ve bu ihtiyaçları karşılamalıdır.

1.2. İyi bir web sitesinde olması gerekenler:

* a. Kısa ve ilgi çekici başlıklar kullanılmalı.Çok kreatif olmaya çalışılmamalı ,ilk düşünce ürünü satacak konular olmalı.
* b. İnsanları harekete geçirecek güçlü bir çağrı yapılmalı.Eğer %10 indirim yapılıyorsa, bu kalın harflerle yanıp sönen ışıklı bir yazı ile yazılmalı.
* c. Etkilemeye çalışılan kitle iyi belirlenmeli.Beş çalışanı olan bir firmaya 50.000 dolarlık sunucu satılmaya kalkılmamalı.
* d. Mesajlar ve kreatif çalışmalar odaklanmalı. Tatil ile ilgili ürünler satılıyorsa; sitenin ne kadar kullanışlı olduğundan bahsetmek yerine, tatile gitmenin yararlarından bahsedilmeli.
* e. Değişik noktalarda değişik konulara dikkat çekilerek toplam alım isteği güçlendirilmeli. Sitede en üst kısımda orta ve alt kısımda ayrı başlıklar altında aynı ürün için pazarlama yapılmalı.
* f. İstenilen işlemin nerede nasıl yapılacağı açıkça belirtilmeli. Eğer birinin tıklaması isteniyorsa “buraya tıklayın” denmeli.
* g. Nereye gitmek isteniyorsa oraya götürülmeli. Potansiyel bir müşterinin ilgisi çekilebildiyse kişi boş yere 4-5 ayrı sayfada gezdirilmemeli ,direk satış sayfası açılmalı bundan sonraki sayfa alım için onay verecekleri sayfa olmalı.
* h. Basit tutulmalı. Bir defa ilgi çekildiğinde boş yazılarla ilgi dağıtılmamalı, ne söylenecekse hemen söylenmeli ve hemen satış işlemine geçilmeli.
* i. Ürün gösterilmeli. Eğer ürün görülmeye değer ise bu ürün gösterilmeli,bir resim binlerce kelimeden daha iyidir.
* j. Bir satış yapabilmek için güven yaratılmalı. Gizlilik anlaşmasına bir link verilmeli. Müşteri satış işleminin güvenli olduğundan emin olmalı. Sayfaya bir sertifika amblemi yerleştirilmeli.



2. E-posta ile Pazarlama

Bilgi çağı öncesi toplumlarda pazarlama , çoğu zaman müşterilerle yüz-yüze teması gerektirir. Bu tip aktiviteler belirli bir yatırımı (insan gücü, reklam harcamaları vb) zorunlu kılar. Bilgi toplumundaysa her şey bilgi çağı öncesi toplumlara göre çok hızlıdır. Genel olarak internet üzerinde bir iş alanı kendisini duyurabilmek ve pazarlama yapabilmek için çeşitli yöntemler kullanır.Bunlardan bir tanesi de e-posta ile pazarlamadır.



E-posta insanlara ulaşabilmek için kullanılan en iyi yöntemdir . Her gün, milyonlarca internet kullanıcısı milyonlarca e-posta okumakta ,bunları yanıtlamakta veya silmektedir. E-posta, bir zamanlar telefonun olduğu gibi ,bu günün dünyasında en önemli iletişim aracıdır. E-posta ile pazarlamada bu aracı kullanarak pazarlama yapma yöntemidir.E-posta ile pazarlamada amaç müşteriyi beklemek yerine ona direk olarak ulaşabilmektir.Böyle bir pazarlama ile elde edilen bir çok avantaj bulunmaktadır. Pazarlamanın amaçlarını söyle sıralayabiliriz:


* » Müşteri isteklerini anlayabilmek
* » Mal veya servis hakkında müşteri memnuniyetini ve kaliteyi anlayabilmek.
* » Müşteri davranışlarını anlayabilmek ve sınıflandırabilmek.
* » Yeni stratejiler belirleyebilmek.

Bu tip verilerle , bir iş alanı kendisiyle ilgili aşağıdaki analizleri yapabilir:

* » Müşterileri istek ve ilgilerine göre sınıflandırabilme.
* » Ürünlerin değerini anlayabilme ve rakiplerle karşılaştırabilme.
* » Ürünler hakkında karar verebilme.
* » Ürünlerin özelliklerini değiştirebilme.
* » Geleceğe dönük planlar yapabilme

Bunlarla beraber e-posta ile pazarlama tüm bu sonuçlara hızlı bir şekilde ulaşmayı sağlar. En basit olarak,e-posta ile pazarlamada müşteri kendisinin ilgilendiği bir konuyla ilgili olarak bir e-posta alır. Bu kişi e-postayı gönderen iş alanı tarafından bilinen bir müşteri olabileceği gibi kendisi hakkında hiç bir şey bilinmeyen biride olabilir. Bu e-postaya müşterinin göstereceği tepki, pazarlamanın başarısını belirler.Bu noktada bazı unsurların göz önüne alınması gerekir. Bir kişiye e-posta göndermek o kişinin bu postayı okuyacağı anlamına gelmez. Her gün, binlerce mail hiç okunmadan silinmektedir. Daha önemlisi bazı e-postalar, mail sunucuları tarafından analiz edilmekte ve uygun görülmeyenler tamamen reddedilmektedir. Dolayısıyla her ne kadar E-posta ile pazarlama bir çok avantaja sahip olsa da , sadece kurallarına uyularak yapılan bir pazarlama başarılı olabilir.

2.1. E-posta ile pazarlamanın kuralları

E-posta ile pazarlama eğer doğru kullanılırsa önemli bir pazarlama gücüdür. Eğer kurallarına uyulmazsa kolaylıkla spam olarak değerlendirilebilinir. Spam alıcıların bilgi ve onayı olmadan gönderilen ticari amaçlı e-posta şeklinde tanımlanabilir.

Bir kişinin e-posta adresini bilmek ona pazarlama amaçlı e-posta atabilmek için yeterli değildir. Aşağıdaki durumlar da kişiye pazarlama postası göndermek için yeterli şartlar yoktur:

* · Bir mail adresini web sitesinde görmek.
* · Bir forum içerisinde kişinin ilgi alanlarını açıkladığı bir e-postasını görmek.
* · Tartışma gruplarından e-posta adresi toplamak.
* · Hedef kitlenin e-posta adreslerini satın almak.

Bütün bu durumlar, e-postanın sahibinin izni olmadığı için e-posta ile pazarlama için yeterli değildir. E-posta sahibi gönderilecek e-postayla ilgili hiçbir şey bilmemekte, tamamen istemi dışında e-posta almaktadır.Bununla beraber , e-posta sahibi eğer servis aldığı şirketle e-posta sayısına göre bir ücretlendirmeyle anlaşmışsa, gönderilen pazarlama amaçlı e-postalar,e-posta sahibinin para harcamasına da sebep olacaktır.

* E-posta ile pazarlamanın başarılı olabilmesi için 2 faktör vardır:

a. Pazarlama amaçlı e-posta gönderebilmek için e-posta sahibinin izni.
b. Bir e-postaya sahip olmak.
Kişilere pazarlama amaçlı e-postalar gönderirken , herhangi bir anda bu tip e-postalar almayı engelleyici olanaklarında e-posta sahiplerine tanınması gereklidir.Böylelikle ,e-posta sahipleri istedikleri zaman kendilerini pazarlama sisteminin dışına çıkarabilirler.

YARARLANILAN KAYNAKLAR:
sap.com/turkey/solutions/crm/crm-kc.asp
cisco.com/global/ TR/solutions/smb/webmarketing/webmarketing_home.shtml
e-twain.com/edanis.htm
hedefpsta.com/beginners.asp
sap.com/turkey/solutions/crm/crm-kc.asp