Finansal Yorum 27.01.2009
Dr. Ali Ceylan

Böyle bir konuda yazı yazmanın ne kadar zor olduğunu biliyorum.Yazımı bir çok açıdan eleştirebilirsiniz.Ancak,yine de yazmam gerektiğini düşünüyorum.Çünkü,bazı fikirlerim işinize yarayabilir.Böylece,kriz iyi yönetilebilirseniz,işletmeniz en az zararla kurtulabilir.

Bu yazımda,Hükümetin alacağı önlemleri bir kenara bırakıp,girişimcinin neler yapabileceğini özetlemeye çalışacağım.

1.İşletme sahip veya yöneticileri,geleceğe ilişkin olarak doğru tahmin yapmaya özen göstermelidirler.Bu nedenle,iyi bir bilgi tabanına sahip olmalıdırlar.

2.Kriz dönemlerinde , liderin moralinin yüksek olması ve akılcı davranış sergilemesi çok önemlidir.Hiç bir lider umutsuzluğa düşmemelidir.Tam aksine,çevresine moral ve güven vermelidir.

3.Her işletme,bir kriz komitesi kurmalı ve krizi nasıl yöneteceğini ve senaryoları belirleyerek,bunu çalışanlarına anlatmalıdır.Krizden çıkış bir ekip işidir.Bu nedenle,işletmenin krizden çıkışı konusunda tüm öneriler dikkate alınmalıdır.

4.İşletmelerde kriz dönemlerinden yenilikçi yaklaşım uygulanmalıdır.Her işletme,yenilikçi yaklaşımla,işletmeye özgü çözümler üretebilir.Yapılacak küçük iyileştirmeler ,işletmede moralleri yükseltir,kişilerin özgüvenini artırır ve krizden çıkışı kolaylaştırır.

5.Kriz dönemlerinde hedefler gerçekçi olmalıdır.Bu nedenle,satış,üretim ve benzeri hedefler tekrar gözden geçirilmelidir.

6.Borçların azaltılması,öz sermaye takviyesi,yeni ortak veya ortakların alınması,küçülme,yatırımları erteleme veya bir başka işletme ile birleşme düşünülmesi gereken konulardır.

7.Sağlıklı muhasebe verileri,işletmelerin krizleri önceden görmelerine yardımcı olur.Bu nedenle,muhasebe verilerine ve söz konusu verilerin amaca uygun olarak kullanımına gereken önem verilmelidir.

8. Kasa,bankalar,stoklar,alacaklar ve kısa vadeli borçlar gibi,işletme sermayesi kalemlerinin yönetimine daha fazla zaman ayrılmalıdır.

9.İhracata ve yurt dışı fuarlara katılım konusuna daha fazla önem verilmelidir.Yurt dışındaki fuarlara büyük standlarla katılmak yerine,daha çok fuara katılmak için, daha küçük standlar tercih edilmelidir.

10.Kriz dönmelerinde en çok eğitime önem verilmeli,eğitim bütçesinde kısıntıya gidilmemelidir.Önce,girişimcilerin,daha sonra,üst ve orta düzey yöneticilerinin eğitime ihtiyaçları olduğu unutulmamalıdır.

11.Maliyetleri düşürüp,verimliliği arttırma yolları araştırılmalıdır.Çünkü,maliyetleri düşürme ve verimliliği arttırma bitmeyen bir süreçtir.

12.Finansal veriler etkin bir şekilde kullanılıp,nakit dönüşümü,stok devir hızı,alacak tahsil süresi,borç ödeme süresi,fon kaynak kullanım tablosu ve benzeri finansal veriler kullanılmalıdır.

Yapılan araştırmalar,işletmeler için kriz dönemlerinin çok büyük fırsatlar yarattığını,atak yapan işletmelerin, genellikle, kriz dönemlerinde ortaya çıktığını göstermektedir.Bu nedenle,kriz denince, kötümser olmak yerine,krizi fırsatların artacağı dönem olarak düşünmekte yarar vardır.