2008-2009 öğretim yılı için yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilmesi Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılacaktır. Sistemin genel adı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi'dir (ÖSYS). Bu sistem içinde öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ve Yabancı Dil Sınavı (YDS) uygulanacaktır. ÖSS'den bir hafta sonra yapılacak olan YDS'ye dil puanı ile öğrenci alan yükseköğretim programlarına girmek isteyen adaylar katılacaktır.

Ayrıca, 4702 sayılı Kanun uyarınca, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olacakların/olanların istedikleri takdirde, bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna en yakın programların uygulandığı meslek yüksekokulları ile açıköğretim önlisans programlarına sınavsız olarak yerleştirilme işlemleri de ÖSYS kapsamında yapılacaktır. Türk Silahlı Kuvvetleri ile Emniyet Teşkilatına bağlı yükseköğretim programlarına öğrenci alınması ÖSYS'nin dışındadır ve ilgili kurumların özel kanunlarında gösterilen usullere göre yapılır. İlgilenen adaylar, 2008-ÖSS'ye katılmalarının gerekip gerekmediğini söz konusu kurumlardan öğrenebilirler.



KİMLER BAŞVURABİLİR
Öğrenim durumları aşağıdakilerden birine uyanlar 2008-ÖSYS'ye (Sınavsız Geçiş dahil) başvurabilirler:

* 2007-2008 öğretim yılında ortaöğretim kurumlarının (lise veya dengi okullar, açıköğretim lisesi) son sınıfında okumakta olan öğrenciler,
* Ortaöğretim kurumlarının son sınıflarında beklemeli durumda bulunanlar,
* Ortaöğretim kurumlarının dışarıdan bitirme sınavlarına girenler,
* Ortaöğretim kurumlarını bitirmiş olanlar,
* Ortaöğrenimlerini yabancı ülkelerde yapanlardan durumları yukarıdakilerden birine uyanlar.

Ayrıca durumları yukarıdakilerden birine uyan yabancı uyruklu ve uyruksuz adaylar da başvurabilirler; ancak, bu adaylar ÖSS sonuçları ile 2007-ÖSYS Yükseköğretim programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alacak yükseköğretim programlarına yerleştirilmezler.



YENİ ÖSS SİSTEMİ
Öğrenim durumları aşağıdakilerden birine uyanlar 2008-ÖSYS'ye (Sınavsız Geçiş dahil) başvurabilirler: 2008 ÖSS'de uygulanacak sistem YÖK Genel Kurulu kararı ile 2005 yılında kadar olan ÖSS sisteminden farklılaşarak yeni bir şekil almıştır. 2008'de uygulanacak olan ÖSS sisteminin temel özelliği birkaç noktada özetlenebilir:

1. Müfredat Lise 1-2-3 gruplarını kapsayacaktır.
2. Sınavda "Ortak Derslerle İlgili Testler" ve "Alan Dersleri ile İlgili Testler" şeklinde 2 grup test olacaktır. 1. grup lise 1 konularına kadar olan ortak müfredatı kapsayacaktır. 2. grup ise lise alanlarına göre oluşturulacak ve öğrencilerin lise 2-3 sınıflarında gördükleri konuları kapsayacaktır.
3. Sınav tek oturumda uygulanacaktır. Her adaya tek "soru kitapçığı" ve tek "yanıt kağıdı" verilecektir. 10 tür soru kitapçığı kullanılacaktır.
4. Sınavda 30'ar soruluk 8 test yer alacaktır. Ancak bir adayın 6 testi, dolayısıyla 180 soruyu yanıtlaması yeterli olacaktır.
5. Sınav süresi toplam 195 dakikadır.