Aile anayasasını ayakta tutabilen kaç Türk şirketi kaldı? Son deneyimler neyi gösteriyor? İşte anayasa hazırlayanlar ve aldıkları sonuçlar...

Türkiye'nin önde gelen, tecrübeli yöneticilerinden birinden dinledim. Eski bankacı olmasına rağmen, son 10 yılda çok sayıda şirket ve gruba danışmanlık yaptı. Bunlardan bir bölümü de İstanbul dışındaki aile şirketlerinde idi. Grupların önemli bölümüne yapıları gereği "Aile şirketleri" konusunda danışmanlık yapan yönetici, doğal olarak "Aile Anayasası" konusunu da gündeme getirmişti.

"İlk konuyu açtığımda herkese, bütün aile üyelerinin kulağına hoş geliyordu. Şirketi yaşatmak, aileyi dağıtmamak için gerekli olduğuna inanıyorlardı" diye anlatıyor ve şöyle devam ediyor:

"Bir gün şirketlerden birine dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden birini organize ettim. Birinci kuşak dışında bütün aile üyelerinin katıldığı toplantı düzenledik. Danışman şirketin genel müdürü konuşmaya başladığında, ikinci kuşaktan genç patronlardan biri hemen itiraz etti; ‘Yahu bunlar aile işimize karışıyorlar' dedi. O iş orada bitti."

Son yıllarda Türkiye'de çok sayıda "Aile Anayasası" girişimi oldu. Bunların bazıları basına yansıdı, bazıları bilinmiyor. Edindiğim bilgilere göre, öyle ya da böyle, son 10 yılda 50 kadar Aile Anayasası hazırlandı. Bunlardan bazıları 1 yıl içinde tarih oldu, bir bölümü ise ayakta olmasına rağmen kullanılmıyor.

Bir danışmandan dinledim. Boyner Grubu, başarılı örneklerden biri olarak kabul ediliyormuş. Hazırlanan Aile Anayasası, aile bireylerinin eğitiminden hangi kıstakları tutturduklarında yönetime geleceklerine, gelirlerinden yönetim kurullarına kadar her şeyi yazılı hale getirmiş. Yönetime katılmayanlara da gelir sağlamayı da kayıt altına almış. Dinlediğim yönetici, "Çok başarılı işleyen bir sistem kurmuşlar. Ama bunun dışında acaba kaç şirketin aile anayasası işliyor, merak ediyorum" diye soruyordu.

Gerçekten de ben de merak ediyorum. Türkiye'de, "Aile Anayasası'na sahibiz ve çok iyi işliyor" diyen kaç grup var. Bu örnekleri benimle, bizimle paylaşırsanız sevinirim.

Yazar: Rauf Ateş