Basın mensubu ile bir araya geldiğiniz her yer, sizin için kendi mesajlarınızı aktarabileceğiniz bir platforma dönüşebilir. Bilinçli ve programlanmış bir buluşma ise kendinizi gazeteci ve yayın organı vasıtası ile kamuoyuna tanıtmak için önemli bir fırsattır. Ancak bu ortamlarda doğru strateji ile planlı olarak hareket etmeniz gerekir.

İletişimde meydana gelebilecek bir hata veya kullanılacak yanlış bir ifade kimi zaman, iş ve itibar kaybına neden olabilecek durumlara dönüşebilir. Bu nedenle medya ile iletişime geçmeden önce şirketiniz, ürün veya sunduğunuz hizmetler hakkında ifadelerinizi kesinleştirmeli, vereceğiniz mesajları belirlemelisiniz. İster bir röportaj esnasında veya bir davette, ister yazılı bir açıklamanın satırlarında yer alsın, kullanacağınız ifadelerin şirketiniz için kayıt altına alınan bilgiler olduğunu unutmayın. Unutmayın ki gazeteci için “off the record” (kayda alınmama) yoktur.

İletişimde dikkatli ve bilinçli olmak, ezberlenmiş cümleler kullanmanız veya samimiyetinizi yitirmeniz anlamına gelmez. Aksine samimi, konusuna hakim, konun akışını yönetebilen, kendine güvenen bir yapıda olmalısınız; rol yapmayın başkası gibi davranmaya çalışmayın. Sergileyeceğiniz tutum ile gazeteciye her zaman kapınızın açık olduğu, kendisine konunuzla ilgili her konuda danışabileceği, çekinecek, saklanacak bir durum olmadığı hissini verebilmelisiniz.

Herhangi bir gazeteci ile şirketinizi anlatmak için bir görüşme planladıysanız, görüşme öncesinde mutlaka hazırlık yapın. Şirketinizi hangi yönleri ile anlatacağınızı, vereceğiniz mesajları, sunacağınız bilgi ve dokümanları görüşme öncesinde mutlaka hazırlayın. Aksi taktirde, dağılan ve amacından sapan konuşmalar, dokümanları ararken yaşayacağınız vakit kaybı; dikkat kaybına, gazetecinin konu hakkında yeteri kadar bilgi sahibi olmamasına ve istediğiniz etkiyi yaratamamanıza neden olacaktır.

Gazeteci bir kayıt cihazı kullanıyorsa, teybin sürekli açık olduğunu düşünerek konuşun. Hataları, yanlış anlamaları minimuma indirmeye çalışın. Röportajın kayda alınmasını istemiyorsanız, olumsuz bir durum ile karşılaşmamak için geçerli bir neden belirtmeniz gerekir. Görüşme esnasında, gazetecinin konuyu doğru algılamasını ve yanlış bilgilerini doğrularla değiştirmesini sağlayarak, söylemek istediğiniz mesajı yalın bir şekilde iletin.

Karşınızdakini kırmadan ‘hayır’ demeyi öğrenin. İyi bilmediğiniz ya da henüz açıklanmaması gereken konular hakkında ileriki bir tarihte görüşme olanağı yaratın. Gerekirse konuyu daha iyi bilen, şirketinizde uzman başka bir kişiye danışabilirsiniz. Olumsuz sorulara olumlu cevap verin. Yanlışları kanıtlarla belgeleyerek; “Doğrusu şu….” diye söze başlayabilir ve kendi olumlu mesajınızı verebilirsiniz. Başkalarının suçlamalarını ve yorumlarını tekrarlamayın, başkalarını suçlamayın. Rakiplerinizin isimlerini kullanmayın, atıfta bulunmayın.

TV Çekimlerinde Nelere Dikkat Edilmeli?
Öncelikle giyim konusundan başlayalım. Zıt renkler yerine, birbirinin tonu olan kıyafetler tercih edilmeli. Örneğin siyah takım elbise ile beyaz gömlek yanlış bir tercih olur. Bu renkler yerine lacivert takım elbise - mavi gömlek gibi seçimler yapmalısınız. Desenli veya çizgili kumaşlar tercih etmemelisiniz. Ekranda çizgiler dans eden rahatsız görüntüler oluşturur. Büyük ve görünüşte kalabalık yaratabilecek aksesuarlardan da uzak durmalısınız. Genel olarak düz ve koyu renkler her türlü fonla uygun olacaktır. Dış çekimlerde güneş gözlüğü, şapka vb. aksesuarlar kullanmamaya özen gösterin. Çekime başlamadan önce mutlaka saçınızı, kıyafetinizi, aksesuarlarınızı son bir kontrolden geçirmeyi unutmayın. Çekim esnasında kameraya değil, röportajı yapan gazeteciye bakın. Kamera sizin için en doğru görüntüyü yakalayacaktır.

Basın Toplantısında Nelere Dikkat Edilmeli?
Toplantı esnasında amacınıza uygun özet bir sunum veya konuşma hazırlamanız gerekir. Bu çalışmaların gerek teknik açıdan sunumu gerekse sizin toplantının yapılacağı alandaki rahatlığınızı sağlanmak açısından mutlaka öncesinde bir prova alın. Soru-cevap bölümünde sorulara net ve açık cevaplar verin. Konunuzun dışında gelen sorulara uygun bir dille geri çevirerek toplantının konusuna geri dönün. Soruları yanıtlarken, toplantının başlangıcında verdiğiniz mesajları tekrarlayın. Toplantının bitiminde herkesin konu hakkında yeterli bilgi sahibi olduğundan emin olun.
Kaynak: Bu yazı Kolay İletişim tarafından KobiFinans için hazırlanmıştır.