Kurumun itibarının yönetilmesi ve dolaylı olarak ürün ve hizmetlerinin satışına etki eden bir süreç yönetimi olan halkla ilişkiler sektör, firma veya fiziksel büyüklük gibi özelliklere bakmasızın her şirket için aynı süreçlerde uygulanır. Her adımı sizi bir sonraki aşamaya taşıyacağı bu 4 adım bir bütünlük içerisinde uygulanmalıdır.

Çalışmalarınızın ilk aşaması “durum analizi” olmalıdır. Neden halkla ilişkiler çalışmaları yapmak istediğinizin cevabını da ortaya çıkartacak bu aşama çalışmalarınızın temelini oluşturacağı için önem taşır. Durum analizi şirketin genel ve özel hedef kitlesi, pazarda ve genel kamuoyu nezdinde değerinin bilinmesi ve tespitinden oluşur. Bu aşamada araştırma ve inceleme teknikleri sizin en büyük yardımcınız olacaktır. Sorunların tespitine yardımcı olacak verilerin belirlenmesi, her türlü gerekli bilgi ve dokümanın toplanması, kurum içi ve kurum dışı insanlarla görüşmeler kurumunuzun nerede ve nasıl durduğunu öğrenmenize yardımcı olacaktır.

İkinci aşamada ise strateji belirleme ve planlama çalışmaları yer alır. Toplanan veriler ve araştırma sonuçlarına göre yapılacak çalışmaların yönünü, hedeflerini ve alınmak istenen sonuçların saptanmasına yönelik yöntemlerin belirlenmesi ve planlanması bu aşamada gerçekleşir. Bu aşamada dikkat edilmesi gereken nokta, ilk aşamada elde edilen sonuçların hiçbir noktasının göz ardı edilmeden, tarafsız ve hassas bir yaklaşımla değerlendirilmesidir.

Uygulama aşaması; hazırlanan plan ve programa göre çalışmaların hayata geçirilmesi aşamasıdır. Çalışmalar, belirli bir strateji doğrultusunda belirlenen zamanda veya zaman dilimi içinde, hedef kitleye konuya uygun istenilen mesajların en iyi şekilde iletilebileceği, uygun iletişim araçları ve ortamlarının bütününden oluşur. Bu noktada planlama aşamasında kabul edilen bütçe dahilinde hareket etmeye de dikkat edilmelidir.

Değerlendirme çalışmaları dördüncü ve son aşamadır. Bu çalışmalar uygulama öncesi, sırası ve sonrası olmak üzere 3 değişik bölümde yapılabilir. Değerlendirme çalışmalarının yapılmasındaki asıl amaç, yapılan çalışmaların sonuçlarının ölçümlenmesidir. Yani uygulanan plan ve programların hedef kitleler üzerindeki olumlu ya da olumsuz etkilerinin araştırılması, hazırlanan ve izlenen stratejinin amacına ulaşıp ulaşmadığı, çalışmaların geri dönüşümlerinin neler olduğu saptanır. Alınan sonuçlar yalnızca bunlarla da kalmayıp, alınan sonuçlara göre yeniden yapılacak çalışmaların, yöntemlerinin, amaçlarının yeni amaç ve stratejilerinin belirlenmesine de yarar sağlar.

Kaynak: Bu yazı Kolay İletişim tarafından KobiFinans için hazırlanmıştır.