Özellikle son kullanıcıya hitap eden ürünler konusunda faaliyet gösteren KOBİ’ler için iç ve dış pazarlarda yer edinmek büyük önem taşıyor. Küreselleşen ekonomi rekabet alanını genişletti, aynı oranda da rekabetin artmasına ve zorlaşmasına neden oldu. Küreselleşme pastayı büyüttü ama pastadan pay alanların sayısını da arttırdı. Bu durumun getirdiği bir diğer sonuç ise, işletmelerin AB süreci dolayısıyla kalite yönetim sistemlerine daha fazla yatırım yapmaları oldu. Bu süreç kurumsallaşma ve peşinden markalaşmayı da getiriyor. KOBİ’lerin markalaşması, sağladığı itibar ve değer artışı ile pazardan daha büyük paylar almalarını da sağlayacaktır.

KOBİ için halkla ilişkiler pazarlama iletişimi çalışmalarının yanı sıra, kurum içi iletişimi ve işbirliği içerisinde olunan diğer sosyal paydaşlar (Odalar, Sendikalar, STK’lar) ile iletişimi de kapsamalı. Böylece hedef kitleye doğru mesajlar iletilirken, kurum kültürü yaratılabilir, ilgili meslek kuruluşları veya STK’lar ile yapılacak işbirlikleri ile de destekleyici çalışmalarda bulunulabilir.

KOBİ’ler marka olmak için yapacakları iletişim yatırımlarında reklam, halkla ilişkiler, doğrudan pazarlama gibi pazarlama iletişimi unsurlarından bütüncül bir bakış açısıyla yararlanmalıdır. Halkla ilişkileri diğer disiplinlere göre daha kritik bir konuma yerleştiren en önemli neden ise, hedef kitlesi üzerinde fikirleri etkileyen ve harekete geçiren bir güce sahip olmasıdır. Bu da halkla ilişkiler faaliyetlerinin inanırlık ve güven temelli yapısından kaynaklanır.

Yeni üretilmiş bir marka için, hedef gruplar üzerinde yapılacak pazarlama amaçlı halkla ilişkiler (MPR) kullanılarak markanın tutundurulması sağlanabilir. Bu faaliyetler stratejik bir iletişim planı çerçevesinde tasarlanmalıdır. Halkla ilişkilerin gücü ile oluşturulan markalara örnek olarak, “The Body Shop’u veya “StarBucks Cofee”yi verebiliriz. Reklam yapmadan doğan markalar, The Body Shop, Anita Roddick’in kendi ihtiyaçlarından yola çıkarak üretmeye başladığı doğal ve ekolojik kozmetik ürünleri satan bir dükkan. The Body Shop kurumsal sosyal sorumluluk kampanyaları ile bir dünya markası olmuştur.

Örneğin Anadolu’da bir KOBİ’nin dünya standartlarında hijyenik ve çok kaliteli bir gıda mamulü ürettiğini düşünelim. Bu şirketin bölgesinde büyük bir pazar payına sahip olduğunu, aynı zamanda çeşitli ülkelere de ihracat yapıyor… Standartlara uygun tüm kalite belgelerine sahip bu şirket için düşünülmesi gereken, kaliteye yapılan yatırımın ne kadarını markaya yapıldığıdır. Bu küçük örnekte yer alan yapıya bezer birçok şirketin üretim sürecine odaklanarak markalaşmayı geri plana attığı görülmektedir. Ancak yüksek kalitede hizmet veren bu şirketlerin pazarlama iletişimi bileşenlerine gösterecekleri önem ve bu alanda yapacakları çalışmalar, markalaşmayı yaratacak ve satışlarda elde edilen katma değer, daha yüksek bir konuma ulaşmalarına neden olacaktır.

Uygulanabilecek pazarlama iletişimi çalışmaları kapsamında KOBİ’nin finansal yapısı dikkate alınarak en etkili ve en uygun iletişim ortamları seçilebilir. Başlangıçta medya ilişkilerine odaklanan pazarlama amaçlı halkla ilişkiler faaliyetleri, kurumsal iletişim hedeflerine göre etkiyi arttıracak etkinlikler ile desteklenebilir. Halkla ilişkiler çalışmaları, marka algısı ve kurum itibarını oluşturur, markanın farkındalığını ve tanınırlılığını artırır.

Halkla ilişkiler basın bültenleri, kurumsal sosyal sorumluluk kampanyaları, etkinlik yönetimi, sponsorluk gibi enstrümanlarla hedef gruplar üzerinde güvenilir algılar oluşturur. Özellikle medya ilişkilerinin yönetiminde mesajları haberleştirerek kullanıcılara sunulmasını sağlayan halkla ilişkiler, firmanın ve markanın etkinliğini artırır. Halkla ilişkiler çalışmaları gerçek etkisini yakalamak için süreklilik göstermelidir. Bu kapsamda uygulanacak çalışmalar belirli bir plan doğrultusunda kesintisiz yürütülmelidir. KOBİ’ler için halkla ilişkiler çalışmaları, doğru stratejiler ve planlama ile yürütüldüğünde hedeflere ulaştıran, hedef büyütülmesine yardımcı olan bir araçtır.

Kaynak: Bu yazı Kolay İletişim tarafından KobiFinans için hazırlanmıştır.