Şirketlerin reklam ve tanıtım amacıyla, daha geniş kitlelere ulaşmak için bir etkinlik, organizasyon ya da bir kişiye kaynak aktarma yoluyla destek verilmesi sponsorluk olarak tanımlanıyor. Sponsorluk faaliyetleri son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yaygınlaşarak artıyor ve klasik pazarlama araçları arasında fark yaratarak ön plana çıkıyor. Bu ilginin en büyük nedeni ise, şirketlerin sponsorluk faaliyetleri aracılığıyla hedef kitleleriyle doğrudan ve interaktif iletişim kurabilme imkanı bulmalarıdır. Sponsorluk aynı zamanda, hedeflenen kitlenin bilinç altında marka imajını güçlendirerek, dolaylı olarak satın alama tercihini de etkiliyor.

Şirketlerin değişen rekabet koşullarında rakipleri arasında ön plana çıkarak, markalarının bilinirliğini arttırmaları ve hedef kitle ile duygusal bir bağ oluşturmaları için en doğru bütçeyle en etkin ve doğru pazarlama aracını seçmeleri kaçınılmaz olmuştur. Türkiye’de profesyonel anlamada yeni gelişmeye başlayan sponsorluk sektörü yapılan araştırmalara göre daha çok “bağış” olarak algılanıyor.

Sponsorluk çalışmaları şirketin kurum kültürü, stratejisi, faaliyet alanları ve hedef kitlesi doğrultusunda seçildiğinde ve yürütüldüğünde başarılı sonuçlara doğurur. Ancak sponsorluk çalışmaları mutlaka ölçümlenmelidir. Ölçümleme, sponsorluk öncesi ve sonrasında iki aşamada gerçekleştirilerek, hedef kitle arasında bilinirliğin artış oranı tespit edilmeli ve sponsorluğun katkısı belirlenmelidir. Reklam yasağı olan sektörlerde ise sponsorluk çalışmaları ayrı bir önem taşır. Bütçeleri uygun olmasına karşın yasal kısıtlamalardan ötürü reklam ve ilan çalışması yapamayan sigara, alkol ve ilaç üreticileri için sponsorluk, direk ve dolaylı hedef kitleye ulaşılması açısından reklamın yerini alır.

Sponsorluğun yapılma nedenlerini şöyle özetlemek mümkün:

* Şirketin ürün ve hizmetlerinin tanıtımının yapılması veya bilinirliğinin arttırılması

* Hedef kitlenin ürün/hizmetler üzerinde deneyim sağlaması.

* Projelere destek vermek.

* Satışlara katkı sağlamak.

* Markalaşma sürecine destek olmak.

En Çok Hangi Alanda Sponsorluk Yapılıyor?
Sponsorluk çok farklı alanlarda yapılabilir. Ancak sorun, Türkiye’de ve dünyada en çok tercih edilen alan olduğunu görüyoruz. Bunun nedeni ise yüksek ve dikkatli takipçi hedef kitlesi ile geniş kitlelere ulaşabiliyor olunması. Aynı zamanda son dönemde bazı şirketlerin, spesifik hedef kitlerine yönelik konser ve kültür sanat aktivitelerine sponsorlukları görülüyor.

Kaynak: Bu yazı Kolay İletişim tarafından KobiFinans için hazırlanmıştır.