Web sitelerinde şirket unvanı bile yer almayan GOF un uçak bileti satışına aracılık etmelerini sağlayan acentanın ismini henüz açıklamayacağım. Ancak günler önce bu köşemde , TURGON platformunda ve Hürriyet gazetesinin sendeyolla bölümünde yer alan yazıma rağmen faaliyetin devam ettiği anlaşılıyor. Bu nedenle GOF bayilerinin uçak bileti satmalarını sağlayan acentanın ve bu acentaya ve GOF bayilerine sistemini kullandıran I.A.T.A. acentasının ismini bir sonraki yazımda açıklamak zorunda kalacağımı belirtirim. Bu acentanın ismini GOF bayii olduğunu söyleyen Erkan Bey ve I.A.T.A acentasının ismini de sistemlerini kullandığını söyleyen acentanın yetkilisi vermiştir.

GOF`un İstanbul bayii olduğunu söyleyen Erkan beyle yaptığım görüşmede , beni sistem yavaş çalıştığı için telefonda bekletmesinden bu acentanın uçak şirketlerine ait şifrelerini bu kişilerle paylaştığı ve ayrıca THY bileti de sattıklarından, acentanın I.A.T.A olmaması nedeniyle başka bir I..A. T. A acentasının bilet satış sistemlerini kullandırdıkları kanaatine vardım..

Seyahat acentaları kanununun yanısıra bankacılık, sigortacılık, telekomünikasyon, karayolu taşımacılığı, elektronik ticaret mevzuatı dahil bir çok yasaya aykırı olarak faaliyet gösterdiğini düşündüğüm GOF`un faaliyetlerine derhal son verilmesi gerektiği inancındayım

GOF`a aracılık yetkisi verdiklerini söyleyen acentanın yetkilisi ile yaptığım görüşmede ; THY acentası olduklarını ve webstone programını satın aldıklarını – BU ARADA BENİM TEKNOLOJİDEN HABERDAR OLMADIĞIMI VE WEBSTONE `U DA BİLMEDİĞİMİ SÖYLEDİ - ve THY dan da bağlantı izni aldıklarını ve yurtdışı biletlerini de bir büyük acentanın sistemi üzerinden sattıklarını, GOF bayilerinin tali şubeleri olduklarını ve yurt çapında 450 satış noktaları olduğunu, yapılanın yasal olmadığını ve TÜRSAB`a şikayet edebileceğimi ama bu şekilde çalışan yüzlerce acenta olduğu için bunu engelleyemeyeceğimi ve bu tür şikayetlerden sadece onlarca telefon görüşmesi yapmak suretiyle benim maddi açıdan zarara uğrayacağımı ifade etti.

Konuyu Acenta yetkilisinin ricası üzerine TÜRSAB hukuk müşavirliğine de intikal ettireceğimi belirtirim!!!

GOF araştırması başlıklı yazımı okuduğunuzu düşünüyorum. Bu konuda Turizm Bakanlığına, Başbakanlığa ve BDDK`ye mail gönderdim ve garantifaturaonline.com ( GOF) un hangi yasal düzenlemeye göre faaliyet gösterdiğini sordum. Henüz yanıt alamadım.

161 şubesi olduğunu söyleyen GOF ile GOF`un tali şubeleri olarak faaliyette olduklarını ve GOF bayilerine uçak bileti satmaları için sistemlerini kullandırdıklarını ve 450 satış noktasına sahip olduklarını ve büyük bir acentanın sistem acentası olduğunu söyleyen , yasal şubesi bulunmayan ve I.A.T.A olmayan A grubu acentanın hangi yasal alt yapıya göre bu şekilde faaliyette bulundukları konusunda ilgili kurum ve kuruluşlarca açıklama yapılması için girişimlerde bulunulması gerektiğini düşünüyorum.

Bu durum yasal ise, yani acentalar fiziki mekan tesis etmeden ya da edip de acenta tabelası kullanmadan ve başka adlar altında uçak bileti satışı yapabiliyorsa, durum çok daha vahimdir demektir. Bu durumda TÜRSAB `a binlerce lira merkez ve şube kuruluş aidati ödeyen ve bakanlığa teminat veren acentalar boşuna bu masrafları yapmaktadırlar. Tabii ki TÜRSAB `ın da bundan gelir kaybı olmaktadır. Şöyle bir hesap yaptım.

GOF`un bir merkezi var. Bunu acenta merkezi kabul edelim ve 161 satış noktası ile birlikte yıllık gelir kaybını hesaplayalım. Aşağıdaki tutarlar yaklaşık tutarlardır. Bu tutarlara noter ve tapu dairelerinde alınan harçlar, kira geliri ve kira üzerinden ödenen vergiler, belediye tabela reklam geliri, kurumlar vergisi ve gelir vergisi gibi daha birçok gelir kalemi dahil edilmemiştir.

Yaptığım hesaplamaya göre; TÜRSAB`ın 825.000 TL üyelik aidatı ve 40.250 TL yıllık aidat kaybı, Teminat mektubu verecek bankaların 16.905 TL yıllık komisyon kaybı , belediyenin 32.200 TL ruhsat ile ilgili kaybı , Ticaret Odasının 145.000, devletin 497.000 TL SSK primi ve vergi kaybı vardır.

45O satış noktası ( bir anlamda şubesi) olduğunu söyleyen ACENTA ile ilgili gelir kaybı çok daha yüksektir.

TÜRSAB Şube üyelik aidatı :2.250.000 TL

TÜRSAB yıllık aidat kaybı 112.500 TL

Bankaların komisyon kaybı :.47.250 TL

Ticaret Odası aidat kaybı : 405.000 TL

Belediyenin gelir kaybı : 90.000 TL

Devletin gelir kaybı : 1.420.000 TL

(SSK primi, damga vergisi, BSMV,çalışan gelir vergisi v.s)

Bunları toplayalım 5.881.100 TL ediyor. Yaptıkları iş yasal ise, yıllık olarak devlet, bankalar ve TÜRSAB bu kadar büyük bir gelirden mahrum kalıyor ; yasal değilse de, bu tutarda kayıt dışı gelir elde ediliyor demektir.

Hesaplarımda hata olabilir ama ister yasal olsun ister olmasın her durumda ülke ekonomisine katılmayan büyük bir gelir söz konusudur. Bu gelir kaybı sadece 612 nokta için hesaplanmıştır. Hesaplama yapılırken 162 + 450 satış noktası olduğu ve bunların ticaret odasına kayıtlı olmadıkları, belediyeden ruhsat almadıkları, çalışanlar için vergi ve SSK primi ödenmediği varsayılmıştır. Bunlar yapılmışsa gelir kaybı 3.311.905 TL dir. Görüleceği üzere her şarta bir gelir kaybı söz konusudur ve bu durumda 3.227.750 TL ile en fazla gelir kaybı olan TÜRSAB`dır.

Yüzlerce hatta binlerce kaçak seyahat acentası noktası ( merkez veya şube) olduğunu ve elde ettikleri gelirlerden kurumlar vergisi ve gelir vergisi ödemediklerini, ticaret odasına kayıtlı olmadıklarını, belediyeden ruhsat almadıklarını, çalışanları için SSK primi ve vergi ödemediklerini, bankalardan teminat mektubu almadıklarını, kazançlarını bankalarda değerlendirmediklerini düşündüğümüzde, kaçak seyahat acentalık faaliyetlerinin yeterince denetlenmemesi ve bu konudaki yasal düzenlenmelerin yetersiz olması ve kaçak acentalara uygulanacak caydırıcı yaptırımların bulunmaması nedeniyle ortaya çıkan gelir kaybının ne kadar büyük olduğu da görülecektir.

Bu durumdan hem yasal seyahat acentalarının hem de devletin ve ilgili kurumların ve yaklaşık 400.000.000 TL tutarında bedava bilet dağıtan bankaların da büyük gelir kayıpları mevcuttur. Her yıl büyük miktarda gelirden mahrum kalan TÜRSAB`ın ve ülkemizi ekonomik krizden çıkarmak için tedbirler alan hükümetin kaçak acentacılık faaliyetlerinin engellenmesi ve bu faaliyetlerden elde edilen gelirlerin ekonomiye katılımının temini için çok acil tedbirler alması gerekmektedir.

Emel Yetkin

TURGON ve TÜSAD Danışmanı