Prim gün sayım askerlikle beraber 7200. Yaş ve gün sayımı doldurduğum halde halen çalışmaya devam ediyorum. Brüt ücretim 2.715 TL. Eğer çalışmaya devam edersem alacağım emekli maaşımda çalıştıkça her yıl için bir düşüş olur mu? Hasan Demirbağ

Cevap: Hasan Bey, emekli aylığının çalıştıkça düşmesi herkes için geçerli bir durum değil. Çalışmaya devam ettikçe aylığı düşenler, çalışma hayatının önemli bir kısmı 2000 yılı öncesinde geçirip de şu an brüt 2000 TL`nin altında ücretle çalışanlardır. Sizin SGK`ya bildirimiz brüt 2.715 TL üzerinden yapıldığına göre, sizin aylığınız çalıştıkça düşmüyor, tam tersine artıyor.

Emekliyim ve şirket ortaklığım devam ediyor. SGK`ya bilgi vereyim mi?

Soru: Sadettin Bey, ben SSK emeklisiyim ve bir limitet şirketin kurucu ortağı ve müdürü olarak halen işime devam ediyorum. Ancak emekli maaşımda şimdiye kadar herhangi bir kesinti olmadı. Benim başvurmam mı gerekiyor? Eğer kuruma başvurursam geriye dönük kesintileri de alırlar mı? Çünkü 2006 yılında emekli oldum. Yoksa hiç başvuruda bulunmadan hisselerimi devretmem daha mı mantıklı olur? Rıdvan Öksüzoğlu

Cevap: Değerli okurum, normalde emekli şirket ortağı olarak maaşınızdan her ay %13 oranında Sosyal Güvenlik Destek Primi kesilmesi gerekiyor. Şimdiye kadar kesilmemiş olsa da bu durum SGK tarafından tespit edildiğinde geriye dönük olarak kesinti yapılır. Size tavsiyem, ya kendiniz bundan sonrası için SGDP kesilmesi yönünde SGK`ya bilgi verin ya da hisselerinizi devredin.

Özür oranım düşürüldü, ne yapmam gerekiyor?

Soru: İyi günler ben 2005`te devlet hastanesinde % 90 oranında gözümden özürlü raporu aldım. Şimdi özel bir şirkette işe başladım ve vergi indirimi için başvurdum. Tekrar bana yeni rapor almam için hastaneye sevk ettiler bende aynı hastaneye başvurdum fakat bu kez bana %6 rapor verildi. Yani vergi indiriminden faydalanamıyorum. Ayrıca nüfus cüzdanıma da %90 özürlüdür diye işlendi. Şimdi benim ne yapmam gerekiyor? İsimsiz

Cevap: Değerli okurum, önceki özür raporunuz %90 iken daha sonra bunun %6`ya düşürülmesi pek normal değil. Bu yeni verilen rapora itiraz edebilir ve yeniden heyet raporu alabilirsiniz. İtiraz üzerine verilecek raporda da %6 çıkarsa, özürlü sıfatıyla erken emekli olma hakkınız olmaz. Zira özürlülere tanınan erken emeklilikten faydalanabilmek için en az %40 özür durumunuz olması gerekir.

Babam ne zaman emekli olur?

Soru: Sadettin Bey babam 24 Aralık 1955 doğumlu ve 17 Mart 1992`de SSK`dan primi yatmaya başladı.Toplam 3550 gün primi var. Acaba ne zaman emekli olabilir? Şafak CAN

Cevap: Şafak Bey, babanız 3600 günü tamamladıktan sonra 58 yaşını dolduracağı 24 Aralık 2013 tarihinde emekli olabilir.

1 yıl içinde emeklilik var mı?

Soru: Sadettin Bey, 1986 yılında başladım çalışmaya. Doğum tarihim 14.08.1971 ve 5800 iş gününden fazla prim ödemem var. Aldığım duyumlara göre 20 yılını dolduranlar bir yıl içinde emekli olabilecekmiş. Bu konuyla ilgili beni aydınlatır mısınız? Filiz ÖZTÜRK

Cevap: Filiz Hanım, duyumunuz hangi kaynaktan ve neye dayanıyor bilemiyorum ama 20 yılı dolduranlar 1 yıl içinde emekli olacak diye herhangi bir düzenleme yok. Buna dair bir çalışmadan da haberdar değilim. Verdiğiniz bilgilere göre, sigortalılık başlangıcınız 18 yaşınızı doldurduğunuz 14.08.1989 olur. Buna göre prim gününüz dolmuş fakat 46 yaşınızı doldurmanız gerekiyor. Yani 14 Ağustos 2017 tarihinden önce emekli olmanız mümkün değil.

Bağ-Kur`dan nasıl emekli olurum?

Soru: Saadettin Bey 06.07.1964 doğumluyum. 01.06.1980 tarihinde SSK`lı oldum. 870 gün prim ödemem var. 84-85 yıllarında askerliğimi yaptım. 01.10.1985 tarihinden itibaren Bağ-Kur`luyum. Ne zaman emekli olabilirim? Mehmet CANITEZ

Cevap: Mehmet Bey, verdiğiniz bilgilere göre 25 yıl (9000 gün) şartını doldurmuşsunuz. Buna göre 47 yaşınızı tamamlayacağınız 6 Temmuz 2011 tarihinde emekli olacaksınız. Askerliğinizi borçlanırsanız bu kez 46 yaşınızda emekli olacaksınız.